5 orsaker att åka på Slush 2015

Like 21

Slush 2015, en högteknologisk träffpunkt snarare än en mässa, slog mig gul och blå med en överväldigande känsla som serverades med den eftertraktade huvudrätten; ”Mer än förväntan”.

Visst förstod jag väl på något vis redan när det trillade ner en ”Slush Survival Guide” i min email några dagar innan evenemanget, att jag kanske borde ha förberett mig, att jag hade underskattat evenemanget en aning. Hur stort var det där Slush egentligen?

Varför skulle jag utsätta mig för något som kräver en "suvival guide"?  

Jo, för att Slush är...

 

 

1. ...som att kika in i framtiden

Slush som bokat in två dagar (11-12 november) för att hålla ett slutsålt evenemang med 15 000 deltagare i Mässcentrum i Helsingfors, hade fixat ihop en nästintill fullspäckad ”show”. Här fanns fyra större scener för talare, pitchare och diskussioner samt en massa olika demo-bord där flertalet nya koncept togs upp av olika nya och äldre företag. Här kunde man hitta det senaste inom högteknologi. 

 


Även Google hade en egen liten scenhörna. (foto: Jussi Hellsten)
 


 (foto: Sami Heiskanen)
 

 

2. ...platsen där kontakter skapas och jämlikheten är som störst

15000 människor i trängsel kan låta skrämmande, men sanningen är att Slush är Wonderland för tekniknissar och drivna entrepenörer. Här blandas alla och hamnar på en jämlik nivå. Där fanns över 200 inspirerande talare, 1700 nystartade företag, 800 investerare, samt ett stort antal av journalister, studeranden och andra nyfikna åskådare. Och i otroligt få fall gömde sig de framgångsrika människorna från resten av massan. Skulle man ha lust att ställa en fråga eller få en diskussion med någon man önskat prata med, är chansen stor att det önskemålet hade gått igenom. Att stå i toalettkön bakom någon som precis hållit inspirerande tal på scenen inför tusentals var otroligt vanligt. 
 


Diskussionerna flödade på många håll, och nya kontakter skapades (foto: Sami Heiskanen)


Att råka träffa på t.ex Prins Daniel för att byta några ord, var inte helt omöjligt.  (Foto: Jussi Hellsten)

 

 

3. ...ett internationellt evenemang

Slush som drog igång första gången år 2008 i kulturhuset Korjaamo, då med endast ett hundratal företagare och investerare, växte snabbt och lockade det här året deltagare från 97 olika lände världen över. Att hitta internationella kontakter blev plötsligt väldigt mycket lättare! Att talare från flertalet framgångsrika företag världen över nu tagit sig till Slush gör evenemanget eftertraktat och inspirerande. Det här året besöktes Slush bl.a av Niklas Zennström (medgrundare av Skype & Atomico), Caterina Fake (medgrundare av bl.a Flickr & Hunch), Toomas Hendrik Ilves (Estlands president), Robert Gentz (CEO & Medgrundare av Zalando) och många fler. Som sagt. Där var 200 stycken, varav de flesta var utländska. 

 


Här på scenen Tom Hulme från Google Ventures (Foto: Sami Valikangas)

 

 

4. ...entrepenörskapens spelplan

Entreprenörskap är alltid huvudtemat för Slush, och intresset för att skapa, inverstera och bygga på kreativa lösningar har aldrig varit så stort som det är idag. För nyföretagare är Slush mötesplatsen där goda råd, inspiration och möjligheter ger sig till känna. Varje år deltar 100 nyföretagare i en pitchtävling för att hitta investerare till sitt koncept. I år plockade det vinnande konceptet CareMonkey hem en investering på 650 000€. 

Utöver det; som jag nämnde i andra punkten; deltog 1700 nystartade företag i evenemanget. Företag som söker inspiration, kontakter, investerare och en möjlighet till att växa. Det här är guldgruvan för ett nystartat företag, men också schackplanen för att testa ett nytt koncept. 

 


Vinnarna av årets Pitch-tävlingen blev CareMonkey (foto: Jussi Hellsten)

 

 

5. ...inspirationens källa

Framför allt är Slush inspirationens källa. Här är det inte bara talarna, diskussionerna och koncepten som inspirerar. Slush eventet i sig är nästintill magiskt. Tack vare över tusen voluntärer gjordes Slush till ett otroligt vackert event. Här fanns design som helt enkelt bara kunde hittas på Slush. Lampor, bord, sittplatser och dekorationen i sig var något utöver vad man vanligen ser. Tangentbordsväggen som prydde huvudscenen var nog extraordinär. 

 


Min favorit av design-skapande var nog väggen på huvudscenen. (foto: Jussi Ratilainen)

 


Kreativa lampor (Fot
o: Maija Astikainen)

 

Sedan ångrar jag stort att jag inte tog med systemkameran, utan sprang runt med en pocketkamera som inte dög till mycket. Därför får andra duktiga fotografer stå för bilderna. 
Mer bilder från Slush hittas HÄR

Skrivet av:
Malin Kankaanpää
Webb-design, social media, foto & innehåll

Lägg till ny kommentar

Kort om oss

Vi är Pool Digital, skaparna av din webbnärvaro. Vi jobbar med webblösningar, digitala verktyg och webbsidor. Med ett kreativt gäng på fem, finner vi lösning på webb-problem. 

 

Instagram

Facebook

Senaste blogginläggen