Referens

Om Visit Närpes

Visit Närpes är i stort sett Närpes stads ansikte utåt. Det är denna byrå som sitter letar fram guldkornen till platser att se, restauranger att besöka, och övernattningsställen att boka in sig på när man besöker Närpes. Det är Närpes turism som styr och sköter informationssamlandet, för att sedan på bästa sätt presentera den för nya besökare och turister. 

 

Situation och behov

Från att tidigare ha vistats på en äldre sida med ett annat domännamn var det helt enkelt dags att börja fundera i nya banor – hur man t.ex. kunde göra det lättare för sökmotorer att hitta information om Närpes, samt ha en sida som kunde fungera som samlingspunkt för allt som sker i Närpes i främst kulturens tecken. Det var framför allt viktigt att attraktioner i Närpes skulle lyftas fram med hjälp av t.ex. facebook och instagram för att också nå bättre spridning. Samtidigt att dessa skulle bindas ihop med hemsidan i sig för att skapa ett aktivt flöde. 

 

 

Projekt, process & slutresultat

Bygget av Visit Närpes började och en struktur och layout byggdes upp från grunden. Det undersöktes lite hur visit- och turismsidor utvecklats under de senaste åren. I layouten som gjordes planerade man också in ett aktivt flöde från facebook och instagram, samt ett flöde från Österbottens evenemangskalender.

Målet är att skapa en sida som framhåller Närpes på ett sätt som lockar, visar och förmedlar vad Närpes är. Här har vi därmed satsat på att skippa långa texter och beskrivningar. Med kort info om olika kommande evenemang, och framför allt hålla fram mer info i bildform skapar man en snabbare dragkraft. En större startbild i slide-form fick bli startsidans ingångsbild för att genast ge en inbjudande känsla för Närpes i helhet. 

De olika menykategorierna delades in efter vad besökaren önskar göra: äta, bo, se & upplev m.m. Helt enkelt för att vägleda besökaren efter hens behov. Därefter strukturerades olika möjligheter och typer av aktiviteter upp efter kategorierna. Det var viktigt att genast vägleda kunden till det ställe som hen önskar besöka, därför länkas de flesta aktiviteter/platser till en plats på kartan.

Under ”Äta” var det också viktigt att få med ”Veckans lunch” - matlistan med uppdaterad veckomeny för de restauranger som serverar lunch under vardagarna. 

Behov & Målsättning: 
  • Enkel navigering
  • Sociala flöden implementerade
  • Mer bilder för att ersätta långa texter
  • Veckouppdaterad lunchlista
Klient: 
Visit Närpes
Publicerad: 
januari, 2016
Tjänster: 
Design
Webbsidor

Kort om oss

Vi är Pool Digital, skaparna av din webbnärvaro. Vi jobbar med webblösningar, digitala verktyg och webbsidor. Med ett kreativt gäng på fem, finner vi lösning på webb-problem. 

 

Instagram

Facebook

Senaste blogginläggen