Referenssi

Tavoitteena yksinkertaistaa maatilakauppaa ja poistaa toimitusketjun välikäsiä verkkosovelluksen avulla

 

Tausta

Vuodesta 2004 lähtien Närpiön Hagan tilalla on ollut maatilakauppa. Kaupan merkitys on kasvanut ja asiakkaat voivat ostaa munia suoraan tuottajalta. Björn Haga alkoi miettiä seuraavaa askelta palvellakseen asiakkaita sujuvasti ja samalla tavoittaakseen uusia asiakasryhmiä.

 

Projekti – miehittämätön myymälä

Kehitimme yhdessä miehittämättömän tuottajakaupan, josta asiakkaat voivat ostaa tuoreita munia joka päivä verkkosovelluksen Äggbodenin kautta. Erilaisia konsepteja analysoitiin parhaan vaihtoehdon löytämiseksi. Tavoitteena oli sujuvat maksut ja asiakkaalle helppokäyttöinen verkkosovellus. Ratkaisuna oli Äggboden, joka on asiakkaalle kitkaton vaihtoehto. Haga farm voi seurata asiakkaan ostokäyttäytymistä ja nähdä varastotilanteen reaaliaikaisesti. Ostamiseen tarvitaan matkapuhelin ja maksukortti. Äggboden-verkkosovelluksen kautta saat ovikoodin maatilakauppaan, jotta sinun ei tarvitse mennä sisään ostoksia tekemään. Sitten syötät mitä ostat. Verkkosovellus on yhdistetty paikan päällä olevaan maksupäätteeseen ja maksat maksukortillasi. Välittäjät katoavat ja voit siksi tarjota kilpailukykyisiä hintoja. Olemme aiemmin työskennelleet paljon tilojen varausjärjestelmien kanssa, jotka on tarvittaessa liitetty fyysisten ovien avaamiseen ja lukitsemiseen.


Maatilakauppojen tulevaisuus Pohjanmaalla

Maatilakauppojen markkinointi voi olla haastavaa, Vaasa Insiderin ja Mats Sabelin mukaan on esimerkkejä, joissa naapurit eivät edes tiedä maatilakaupasta. Yhdessä Mats Sabelin ja Dynamo Närpesin Pohjanmaan ruokakunnalle Platform-projektin kanssa olemme kehittäneet kaikkiin Pohjanmaan maatilakauppoihin digitaalisen kartan, jossa on listattu yli seitsemänkymmentä maatilakauppaa. Ostamalla maatilakaupoista vahvistat elinvoimaista paikallista yhteisöä. On tärkeää yrittää tehdä asiakkaan ostokokemuksesta mahdollisimman sujuvaa – esimerkiksi digitaalisten ratkaisujen avulla, kuten Äggbodenin tapauksessa.
 

Tarpeet & Tavoitteet: 
  • Helppokäyttöisyys
  • Maksuratkaisu
  • Digitalisointi
Asiakas: 
Äggboden
Palvelut: 
Verkkosovellus